În Duminica a patra din Postul Mare, a Sfântului Ioan Scărarul, enoriașii Catedralei mitropolitane s-au rugat împreună cu Arhipăstorul lor, Înaltpreasfințitul Mitropolit Vladimir, la Dumnezeiasca Liturghie a Sfântului Vasile cel Mare.
Mitropolitului i-au coliturghisit: Preasfințitul Ioan, Episcop de Soroca, Vicar mitropolitan, Prot. mitr. Vadim Cheibaș, Secretar mitropolitan și soborul de preoți și diaconi ai Catedralei mitropolitane.
Răspunsurile liturgice au fost date de Corul arhieresc mixt al Catedralei, condus de Dna Dirijor Angela Angheni.
În cadrul slujbei a fost citită pericopa evanghelică de la Sf. Evanghelist Marcu, capitolul 9, versetele 17-32.
După Sfânta Liturghie, cu binecuvântarea ÎPS Vladimir, Prot. mitr. Vadim Cheibaș a rostit un cuvânt de învățătură, în care a evidențiat înțelesurile duhovnicești ale pericopei evanghelice din Duminica a IV-a a Postului Mare, ce relatează despre vindecarea fiului lunatic. De asemenea, Eclesiarhul Catedralei mitropolitane a subliniat semnificația contextului în care Mântuitorul Hristos săvârșește această minune.
***
Prăznuirea liturgică a Sfântului Ioan Scărarul în Duminica a IV-a din Marele Post este întâlnită episodic în secolul al XIII-lea şi nelipsită începând cu secolul al XV-lea. Această consacrare este motivată şi de faptul că, odată cu începutul Postului Mare, atât în mănăstiri, cât şi în bisericile parohiale se citea foarte des din lucrarea sa fundamentală, intitulată „Scara Raiului” sau „Scara dumnezeiescului urcuș”. În această carte, de la care își trage și numele, Sfântul Ioan descrie principiile vieții creștine, arătându-ne cum trebuie să ne eliberăm de patimi şi să dobândim virtuţile. Din perspectiva acestei lucrări, viața duhovnicească este prezentată sub forma unei scări cu treizeci de trepte. Metafora Scării, asemănătoare cu cea din viziunea patriarhului Iacov (Facere 28, 12-13), este folosită pentru a descrie modul în care cineva poate urca spre Împărăția Cerurilor, începând cu renunțarea de la lucrurile lumești, efemere, și până la trăirea prezenței depline a lui Hristos în Împărăția eshatologică. Prin urmare, prăznuirea lui la începutul celei de-a doua jumătăți a postului, ne aduce în atenție atât icoana de sfințenie la care trebuie să ajungă orice făptură umană, cât și modalitatea de a dobândi viața veșnică.
Duminica viitoare, Biserica Ortodoxă se va afla în Duminica a V-a din Postul Mare (a Cuvioasei Maria Egipteanca).
Sectorul Sinodal Comunicare Instituțională și Relații cu Mass-media