„Responsabilitatea socială şi etică a Bisericii rezidă mai ales în faptul că omul, ca persoană dar şi ca societate, cunoaşte tensiuni într-o criză fără precedent. O criză care a şters mitul după care omul poate atinge plenitudinea prin achiziţia imprundentă a bunurilor materiale”.
În dimineaţa zilei de 3 septembrie, ierarhii primaţi ai Bisericilor Ortodoxe din Orientul Mijlociu, Preafericitul Theodoros al II-lea, Papă şi Patriarh al Alexandriei şi a toată Africa, Preafericitul Theofilos, Patriarh de Ierusalim şi de Palestina şi Preafericitul Hrisostom, Arhiepiscop de Noua Iustiniana şi al Ciprului, au organizat o conferinţă de presă în reşedinţa arhiepiscopală din Cipru, pentru a-şi exprima viziunea, obiectivele şi aşteptările „inţiativei ortodoxe” în contextul schimbărilor politice şi socio-economice ale regiunii Orientului Mijlociu de azi.
Patriarhul Africii, Theodoros, a spus printre altele: „Cu harul lui Dumnezeu, suntem în prima săptămână a anului bisericesc, rugându-ne ca umanitatea fragmentată să restaureze în societate compasiunea, iubirea şi iertarea, precum şi credinţa în existenţa lui Dumnezeu.
Desigur, Biserica, fiind urmaşa şi propovăduitoarea mesajului mântuirii din Evanghelii, ştie bine că lupta umanităţii de a fi transformată în Hristos este plină de obstacole şi înstrăinări, care sunt adeseori insurmontabile. Totuşi, Biserica nu există numai pentru noi, ci pentru toţi oamenii. Dacă nu ar fi oameni, Biserica şi Teologia ei nu ar avea absolute nici o raţiune de a exista.
Responsabilitatea socială şi etică a Bisericii rezidă mai ales în faptul că omul, ca persoană dar şi ca societate, cunoaşte tensiuni într-o criză fără precedent. O criză care a şters mitul după care omul poate atinge plenitudinea prin achiziţia imprundentă a bunurilor materiale. O criză care a şters mitul după care omul poate atinge fericirea prin consum nelimitat. Şi acum, că securitatea bunurilor materiale s-a risipit, şi că visele consumatorilor s-au şters, cunoaşterea că omul a fost lăsat vulnerabil este zdrobitoare. Vulnerabil într-un mediu mondial adesea cinic, căci omul trăieşte într-o lume cu o economie mondială, dar fără o guvernare mondială dreaptă şi echitabilă pentru cei slabi”.
Traducerea şi adaptarea: Pr. Ioan Valentin Istrati
www.orthodoxie.com