Bisericile ortodoxe din Uzbekistan au introdus o nouă procedură in ritualul de botez, care prevede participarea la 12 cursuri duminicale, urmate de trecerea unui examen.Ca sa fii naş, trebuie să participi la cursurile duminicale catehetice, care sa iti explice esenţa Creştinismului şi principalul punct: semnificaţia botezului. După participarea la un total de 12 cursuri catehetice, naşii şi cei care doresc să fie botezaţi, în cazul în care acestia au varste de peste 15 ani, trebuie să treacă examenele.
Problema nu este o simplă formalitate. Frecventarea cursurilor catehetice va fi înregistrata, iar cursantii „trebuie să semneze într-un registru”.
Membrii Bisericii aproba inovatia. „Este un lucru corect, ca au fost introduse prelegeri catehetice şi examene, altfel oamenii nici nu aveau vreun motiv sa ajunga nasi, poate doar pentru a bea în timpul petrecerilor de botez, fără nicio idee despre noile lor obligaţiile”, afirma o membra de 50 de ani, a Bisericii Sfântul Uspenski din Taskent,Marina.
Ea a declarat că naşii ar trebui să isi ajute viitorii fini, în ambele situaţii: la mod practic, dar şi „în educaţia creştină”.
Mitropolitul Vikentie reinvie traditiile. Mai multe inovaţii au aparutla Taşkent siUzbekistan de cand noul lider al Bisericii este Mitropolitul Vikentie, care a fost numit în august 2011. „Mitropolitul Vikentie a decis să reînvie vechile tradiţii şi sa consolideze încrederea în credincioşii ortodocşi”, membri ai Bisericii, despre care vorbeste cu respect.
Decizia de a ţine 12 cursuri obligatorii, catehetice, înainte de ritualul botezului, a fost adoptata incepand de fapt cu Reuniunea din 4 octombrie2011, aclerului Direcţiei Eparhiale din Taşkent.
Din acea zi, cursurile catehetice au devenit obligatorii pentru toţi preoţii din Taşkent şi EparhiaUzbekistan.
Practica botezului, fără cursuri catehetice, este permisă numai pentru o persoană care este grav bolnava sau pe cale sa moara.
Reuniunea, de asemenea, a mai decis că „va fi obligatorie, atât pentru pentru copii cat si pentru adulţi, taina botezului prin scufundare”, într-o cristelnita mare de botez, în locul stropirii – practicata pana acum – cu apă sfintita.